Reisebetingelser
Bella Rejser ApS (agent) formidler reiser på vegne av Bella Rejser SL (Arrangør) ifølge disse reisebetingelsene.
Betaling:
Ved betaling av depositum eller av reisens fulle pris, aksepterer kunden samtidig Bella Reiser SL`s gjeldende reisebetingelser for reisen.
Prisen:
Grunnprisen er pr. person i delt dobbeltrom/- leilighet og inkluderer alt som er beskrevet i reiseinformasjonen, den er vedlagt sammen med bestillingen og reisebeviset. Eventuelle tilleggskjøp utover grunnprisen er beskrevet i reisebeviset/fakturaen. Velger man å ikke delta på deler av programmet, er prisen allikevel den samme. Priser er inkl. moms.
Kundens endringer, overdragelser og avbestillinger:
Når depositum eller hele reisens pris er innbetalt, er avtalen bindende. Endringer, overdragelser eller avbestillinger kan deretter kun skje i henhold til bestemmelsene nedenfor. Kunden er ansvarlig for hele eller deler av reisens pris avhengig av tidspunktet for endringen eller avbestillingen.
Endring av reise:
Inntil 60 dager før avreise kan reisen endres til en annen reise hos Bella Reiser mot et endringsgebyr på kr. 1 000 per person, forutsatt at de samme reisende deltar.
Ved endringer som gjøres mellom 60 og 7 dager før avreise, kan endring bare skje etter avtale med Bella Reiser og mot et endringsgebyr på kr. 5 000 per person.
Endringer kan kun gjennomføres dersom våre samarbeidspartnere (flyselskap, hotell m.m.) tillater dette.
Overdragelse av reise:
Reisen kan overdras til en annen person som oppfyller vilkårene for deltakelse, forutsatt at Bella Reiser blir informert skriftlig senest 7 dager før avreise, jf. § 18 i pakkereiseloven (LOV-2018-06-15-32).
For overdragelsen belastes et gebyr på kr. 5 000 per person, som tilsvarer de faktiske administrative kostnadene forbundet med endringen.
Både den som overdrar reisen og den som overtar den, er solidarisk ansvarlige for betaling av eventuelle utestående beløp samt meromkostninger som måtte oppstå som følge av overdragelsen.
Avbestilling av reise:
Melding om avbestilling må gis straks og skriftlig til Bella Reiser.
Kunden kan tegne en avbestillingsforsikring som trer i kraft dersom man blir forhindret fra å reise på grunn av sykdom o.l. Ved sykdom sendes legeerklæring direkte til kundens forsikringsselskap sammen med dokumentasjon som hentes fra forsikringsselskapet eller deres nettside.
Ettersom flybilletter, hotellrom/leiligheter og enkelte inngangsbilletter til organiserte utflukter bestilles og betales på forhånd – og ofte ikke kan refunderes – gjelder følgende avbestillingsregler:
Inntil 60 dager før avreise:
Det innbetalte beløpet refunderes med unntak av depositum. Depositumet er kr. 3 000 per person og dekker også administrative kostnader i forbindelse med avbestillingen.
Mindre enn 60 dager før avreise:
Hele reisens fakturerte pris tapes.
Kundens ansvar:
Det er kundens plikt å kontrollere, at Bella Reisers bekreftelse/ faktura stemmer overens med kundens bestilling. (spesielt viktig er det at navnet på bekreftelsen stemmer overens med navnet i passet, stemmer ikke dette overens kan man bli avvist ved innsjekk på flyplassene). Det er også kundens ansvar å sørge for at passet er gyldig. Bella Reiser tar ikke ansvar for følgene ved å ha oppgitt ukorrekte opplysninger. Kunden må i tillegg til pass, sørge for å ha med gyldig reiseforsikring.
Krav til fysisk og psykisk funksjonevne samt assistanse:
Bella Reiser følger gjeldende bestemmelser i henhold til Pakkereiseloven og har rett til å fastsette rimelige drifts- og servicevilkår som sikrer en trygg og punktlig reise for alle deltakere.
Våre reiser forutsetter at deltakerne fullt ut har den fysiske og psykiske funksjonsevnen som kreves for å klare seg selv under reisen. Reisene er ikke tilrettelagt for personer med bevegelseshemming eller andre forhold som krever spesiell hjelp, og reiseledere eller annet personale er ikke forpliktet til å bistå med løft, bagasje eller lignende. På mange reiser forekommer lengre gåturer, ofte over 4 kilometer per dag.
Reisearrangøren og reiselederen forbeholder seg retten til å avvise deltakere som vurderes å mangle nødvendig fysisk eller psykisk funksjonsevne til å gjennomføre reisen eller enkelte utflukter uten ulempe for øvrige gjester. En slik avvisning ligger utenfor arrangørens ansvar og skjer av hensyn til sikkerhet og trivsel.
Av hensyn til alle reisende tilbyr Bella Reiser ikke individuell assistanse på flyplassen. Gjester som selv bestiller assistanse utenom arrangøren, må være oppmerksomme på at transferbussen ikke kan vente og kan ha reist når assistansen er avsluttet.
Bagasje:
Antall kilo man kan ta med kommer frem i reisepapirene som sendes kunden 2-3 uker før avreise.
Bella Reisers endringer/ avlysninger:
Bella Reiser tar forbehold om nødvendige endringer og avlysning av reisen. Om det ikke er mange nok påmeldinger, kan det bli nødvendig å avlyse reisen, og kunden vil få refundert hele sin innbetaling til Bella Reiser. Bella Reiser kan med varsel på 20 dager avlyse en planlagt reise. Ved eventuelle endringer av reisen vil kunden bli informert. Ved vesentlige endringer kan kunden avbestille sin reise og får refundert hele sin innbetaling til Bella Reiser. Om utenriksdepartementet fraråder reiser til reisemålet, og Bella Reiser derfor blir nødt til å annullere reisen, vil hele reisens pris blir tilbakebetalt innen 7 dager etter annullerings tidspunktet.
Flyforsinkelser:
Forsinkelser kan dessverre oppstå, det kan skyldes tekniske feil, værforhold eller overbelastning av lufttrafikken. Skulle det oppstå forsinkelser, skal du følge den informasjonen du får fra flyselskapet eller flyselskapets representant. Bella Reiser vil så godt som mulig holde deg informert om situasjonen og deretter veilede deg, om du har mulighet til å kreve erstatning fra flyselskapet.
Det presiseres også at en eventuell erstatning er en sak direkte mellom kunden og flyselskapet. Bella Reiser kan ikke søke erstatning på kundens vegne.
Prisendringer etter avtale inngåelse:
Reisens pris er basert på de gjeldende avgifter, skatter og valutakurser som er oppgitt i bekreftelsen. Bella Reiser tar forbehold om prisstigninger/-fall pga. endringer i valutakurser, skatter og avgifter, samt eventuelle gebyrer ved for eksempel flyplass-. landings- og start avgifter. En prisøkning skal varsles senest 3 uker før avreise og må ikke overstige 10% av reisens pris. I motsatt fall kan kunden avbestille sin reise og få refundert sin innbetaling til Bella Reiser. Dette skal gjøres senest 1 uke etter opplysningen om prisforhøyelse er gitt. Ved prisfall vil kunden på samme måte bli informert og Bella Reiser vil godtgjøre den reisende beløpet, om det overstiger kr. 200,-. Prisfall innenfor 3 uker før avreise vil ikke bli godtgjort.
Lokale turistskatter:
Eventuelle turistskatter på reisemålet har ikke Bella Reiser ansvar for og dette betales av kunden direkte til hotellet. Om det er innført lokal turistskatt på reisemålet, er prisen mellom kr 35,- og 75,- pr person pr natt.
Reklamasjoner:
Reklamasjoner håndteres av Bella Reiser ApS (agent) på vegne av Bella Reiser SL (arrangør). Eventuelle reklamasjoner gjeldende flyselskapet eller hotellet i løpet av reisen skal straks meddeles til reiselederen eller om nødvendig til Bella Reiser, etter at kunden har oppdaget mangler eller feil, slik at mangelen kan bli rettet opp i. Melder man ikke i fra i løpet av reisen, kan dette medføre at Bella Reiser ikke kan yte noen form for kompensasjon, uansett om dette kunne vært berettiget.
Bekreftelse:
Kunden vil umiddelbart etter påmelding motta en bekreftelse/ faktura samt nødvendig informasjon om betalingsbetingelser, reisetidspunkter mm. To til tre uker før avreise mottar kunden ytterligere reiseinformasjon som inneholder møtested og tidspunkt for buss avhentning.
Reisearrangør:
Bella Rejser SL (Travel Agency: I-AV- 0004892.1), C. Robles, 2, 38400 Puerto de la Cruz er reisearrangør av Bella Reiser ApS`s formidlede reiser, og avtalen inngås mellom reisearrangør og kunde på betingelsene i disse reisebestemmelsene.
Oktober 2025
